brak komentarzy

Francja elegancja – czyli historia francuskiej firmy rodzinnej L’Oreal

Francja elegancja – czyli historia francuskiej firmy rodzinnej L’Oreal

Każdy zna na pewno pojawiające się w drogeriach, perfumeriach, aptekach czy u fryzjerów produkty tej francuskiej, kojarzonej najczęściej z dostępnym luksusem marki – L’Oreal. Jednak czy każdy wie, że ta ogromna międzynarodowa firma to… firma rodzinna? Kto stoi za sukcesem jej rozpoznawalności, unikalności oraz za jej niepodważalnym sukcesem? Jak udało się jej osiągnąć to wszystko, z czego teraz jest tak dumna? Czy to, co dziś sobą reprezentuje, zostało w niej zaszczepione przez samego założyciela?

Modny blond receptą na sukces

Cała historia marki L’Oreal zaczęła się we Francji, gdzie w 1907 roku młody, zdolny i niezmiernie ambitny chemik Eugène Schueller, opracował innowacyjną farbę koloryzującą pozwalającą na bezpieczne farbowanie włosów na kolor… blond. Natychmiast doceniono to w paryskim świecie fryzjerskim, możemy się też domyślać z jakim entuzjazmem podeszły do tego francuskie panie, jak zawsze eleganckie i modne, a to z kolei było iskrą potrzebną do rozpalenia całego talentu Eugène. No i oczywiście… pozwoliło mu sfinansować swoje dalsze działania. Na początku zaczął od małego punktu w małej alejce w Paryżu, gdzie mógł dalej pracować na linią farb do włosów. W bardzo krótkim czasie okazało się, że była to jego przepustka do stworzenia wielkiego prężnie działającego przedsiębiorstwa. Jak powiedział sam Eugène o swojej farbie: „Ta mała butelka posiada ogromny potencjał! Pewnego dnia, miliony brunetek będą chciały być blondynkami.”[1] I, jak sami doskonale wiemy,… miał rację.

Reklama dźwignią handlu

Eugène nie poprzestał tylko na wypracowaniu oryginalnej formuły, udoskonalaniu jej i rozbudowaniu na jej podstawie całego przedsiębiorstwa wprowadzając coraz to nowe palety barw i produktów, ale wykorzystując swój talent marketingowy, bardzo silnie skupił się także na rozreklamowaniu swojej marki. I jak zwykle… w bardzo innowacyjny (jak na początek XX wieku) sposób. Mówi się, że był pionierem tego typu reklam; postanowił wywiesić wielki bilbord na paryskim budynku promujący jego najnowsze odżywki do włosów. Jako pierwszy też zaryzykował i umieszczając reklamę L’Oreal w radiu postanowił, że aktor promujący produkty będzie… śpiewał – zamiast mówić. Dziś te doskonale znane techniki są oczywiste, w czasach Eugène wywołały ogromne poruszenie, a on sam… znów odniósł sukces: o jego produktach stało się jeszcze głośniej i wkrótce zaczął je sprzedawać za granicą.[2] 

Jeden cel: być najlepszym w branży

Eugène Schueller zawsze stawiał sobie porzeczkę wyżej, niż dnia poprzedniego. Każdy jego nowy produkt, każda linia, każde opakowanie, powinno jeszcze lepiej odpowiadać potrzebom jego klientek. Szybko zdał sobie sprawę, że powinien zadbać także o męskie grono, które bardziej zaczęło zwracać uwagę na potrzebę pielęgnacji skóry i włosów. Do podstawowych linii, dołączyła więc wkrótce specjalna, dedykowana panom. Dla Eugène bardzo ważnym było jednak nie tylko pozyskanie jak największej ilości klientów, ale sama jakość produktów. Aby była ona na najwyższym poziomie, Eugène zatrudniał wielu badaczy, specjalistów i biologów, aby wspólnie mogli wypracowywać najbezpieczniejsze i najlepsze jakościowo formuły pozwalające na wykonywanie zdrowych zabiegów na włosach. Jego troska o jakość popartą wynikami badań jest widoczna w marce L’Oreal aż do dziś, pomimo tego, że firma jest teraz w rękach jego córki Liliane Bettencour (a w przyszłości zapewne w rękach jej córki, wnuczki Eugène Schueller). „Przez ostatnie 40 lat Grupa L’Oréal stworzyła ponad 130 innowacyjnych cząsteczek. Pod względem zgłaszanych patentów dotyczących składników aktywnych firma jest bezkonkurencyjna.”[3] Czyli pośrednio… cel Eugène został osiągnięty.

Wartości założyciela – wartościami marki

Jak mówi dr Adrianna Lewandowska w swojej książce dedykowanej firmom rodzinnym „Stawka większa niż biznes”[4]: „Firmy rodzinne są z natury skłonne wybrać inteligentne, ukierunkowane na zaspokajanie potrzeb klienta koncepcje. Nic tak nie stymuluje sukcesu jak zadowoleni klienci. A zadowoleni są przede wszystkim wtedy, kiedy ktoś za nich rozwiązuje problem. W doradztwie strategicznym zorientowanym na przedsiębiorstwa rodzinne kluczowe zadania kadry zarządzającej sprowadza się do prostej, ale na wskroś skutecznej formuły: Który problem mojego klienta potrafię rozwiązać lepiej niż konkurencja? Kto zna odpowiedź na to pytanie, ma klucz do sukcesu w swoich rękach.” I to jest właśnie to pytanie, na które nieustannie szukał odpowiedzi założyciel światowego koncernu kosmetycznego L’Oreal. Nieustannie szukał nowych rozwiązań dla swoich klientów, nieustannie badał jakość oferowanych im produktów, nieustannie starał się być o krok BLIŻEJ klienta, niż jego konkurencja. Wychodził naprzeciw ich potrzebom, zanim zostały one w nich wzbudzone.

A co zostawił po sobie? Przekazał on swojej firmie nie tylko wartości, którymi się kierował przy tworzeniu marki, ale także najważniejsze przesłanie: troskę o klienta i o jakość produktów. To widać w najnowszych działaniach firmy L’Oreal, w kolejnych centrach badawczych, w ilości zatrudnionych naukowców, w ilości sławnych osób medialnych i publicznych promujących markę właśnie ze względu na jakość produktów. Eugène Schueller całe swoje życie robił to, co kochał, a zostawił po sobie doskonale prosperującą firmę rodzinną, z `jednym z najbardziej rozpoznawalnych, a zarazem tak wymownym hasłem dedykowanym paniom… „L’Oreal. Ponieważ jesteś tego warta”.

[1] http://www.loreal.com (http://www.loreal.com/group/history/1909-1956)

[2] http://www.loreal.com (http://www.loreal.com/group/history/1909-1956)

[3] http://www.loreal.pl (http://www.loreal.pl/grupa-loreal/o-firmie/organizacja.htm)

[4] May P., Lewandowska A. „Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych”. Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *